Keresés

Találatok

GYIK
Hol található meg a közérdekű önkéntességgel kapcsolatos adatlap?

A http://kot.emmi.gov.hu/ internetes oldalon.


GYIK
Ha egy számlán nincs rajta az egyesület adószáma, azt elfogadják-e?

A számlára kötelező ráírni az adószámot vevői és szállítói oldalon is.


GYIK
Hogyan lehet valaki alkalmazottja egy alapítványnak?

Az alapítvány az általános szabályok szerint lehet munkáltató és lehet az általános szabályok szerint alkalmazottja. Az alkalmazáshoz ugyanazok az általános szabályok vonatkoznak rá, mint minden más cégre: a munkavállalóval munkaszerződést kell kötni, be kell jelenteni, havi bérszámfejtést kell készíteni a részére és havi bevallási kötelezettséget teljesíteni.


GYIK
A civil szervezetek milyen formában tudnak foglalkoztatni magánszemélyeket?

A civil szervezetek – mint jogi személyek – magánszemélyeket foglalkoztatni az alábbi formában tudnak: munkaviszony, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony (pl.: megbízási jogviszony, vállalkozási jogviszony), és mint önkéntes. Amennyiben nem kerül sor foglalkoztatásra, de tiszteletdíj kifizetésére sor kerül, akkor rendelkezni kell az alapszabályban, alapító okiratban, hogy arról melyik szerv dönt.


GYIK
A kiküldetést ugyanolyan kiküldetési rendelvényen kell elrendelni, és az önkéntes ugyanolyan módon számolhat el a jegyekkel/üzemanyagköltséggel, mint egy rendes munkavállaló, vagy létezik speciális, az önkéntesekre vonatkozó szabályozás? Szükséges az útiköltség-térítése után adót vagy járulékot fizetni?

Nincs külön szabályozás, mindent az általános szabályok szerint kell elrendelni, elszámolni, és minden ugyanúgy adóköteles vagy adómentes, ahogy egy normál munkavállaló esetében eljárna a szervezet.


GYIK
Az útiköltség-térítést szükséges-e szerepeltetni az önkéntes szerződésben?

Igen, ha kap ilyet az önkéntes, azt mindenképp szerepeltetni kell a szerződésben, mert az útiköltség-térítés kizárólag az önkéntes munka elvégzésével összefüggésben adható, és ezt kell igazolni.


GYIK
Mit kell tennünk, ha a Törvényszéktől felszólító levelet kaptunk az alapítványunk beszámolóinak utólagos bemutatására? 2013 óta jelezzük a KSH felé, hogy az alapítvány egyelőre szünetel, még adószámunk sincsen.

Az alapítványok esetén nincs lehetőség "szünetelésre", mert egy alapítvány mindaddig, amíg jogilag meg nem szűnik, élő jogi személy, amelynek beszámolási, bevallási kötelezettségei akkor is fennállnak, ha a beszámoló vagy a bevallás nem tartalmaz adatot. A bíróság felszólításának mindenképp tegyenek eleget, el kell készíteni visszamenőlegesen a beszámolókat és be kell azokat nyújtani.

Ha nincs adószámuk, illetve statisztikai számjelük, akkor azt is igényelni kell a bíróságokon keresztül. További hasznos információkat itt olvashatnak: https://birosag.hu/hirek/kategoria/ugyfeleknek/tajekoztato-adoszam-illetve-statisztikai-szamjel-megallapitasa-iranti

A KSH nem egyenlő a Törvényszékkel, sőt nem is hatóság, hanem egy adatbekérő hivatali szerv. Az, hogy feléjük jelezték, hogy nem működnek, az nem menti fel a szervezetet a fentebb leírt kötelezettségek alól.


GYIK
Az egyesületeknek is kötelező-e elvégezni a Cégkapu regisztrációt?

Mind az egyesületek, mind az alapítványok részére kötelező volt a regisztráció 2017. december 31-ig, és 2018-tól kötelező a Cégkapu használata a hivatalos ügyintézésre. 2019. január 1-től a NAV is átállt a cégkapus ügyintézésre, tehát a szervezet és a NAV összekötését is el kell végezni. Ezzel kapcsolatban célszerű a szervezet könyvelését végzővel egyeztetni a cégkapus hozzáférést, hozzáféréseket. Javasoljuk a NAV honlapján lévő tájékoztató anyagok és oktató videók (https://www.nav.gov.hu/nav/sajtoszoba/hirek/Segit_a_NAV_Video_a20181228.html) megtekintését, hogy a szervezeteket érintő bevallások beküldése zavartalan legyen.

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 9. § (1) bekezdése alapján elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet. A gazdálkodó szervezet fogalmának és körének meghatározásához a törvény a polgári perrendtartásról szóló törvényre utal, amely szerint az egyesület és az alapítvány is a gazdálkodó szervezetek körébe tartozik. A jogszabály a hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldést és az azon történő fogadást 2018. január 1-től tette kötelezővé a gazdálkodó szervezetek számára. A Cégkapu egy közös elektronikus postafiók, ahol minden érintett és arra jogosultsággal rendelkező egy helyen férhet hozzá az adott cég vagy szervezet hivatalos levelezéséhez. A NISZ Zrt., mint a Cégkapu szolgáltatója a https://ekozig.mo.hu/szuf_hirek_segitseg#hir_reszletek,b22d8c0d-e720-4c50-8516-07feb7bd6d76 weboldalon közzétette a Cégkapuhoz kapcsolódó oktatóvideót és tájékoztató anyagokat. Az oldal frissítése folyamatos, így a jövőben is erről az oldalról lesz elérhető minden tájékoztatás a Cégkapuhoz kapcsolódóan.


GYIK
Milyen kötelezettséget ró a szervezetekre a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságáról szóló törvény és mikortól hatályos?

A 2017. június 27-től hatályos 2017. évi LXXVI törvény kimondja, hogy az az egyesület és alapítvány (kivételt képeznek a sportegyesületek és az egyházak), amely közvetlenül vagy közvetve külföldről származó pénzbeli vagy egyéb vagyoni jellegű juttatásban részesül, amint az általa kapott tárgyévi támogatások összege eléri a 7,2 millió Ft-ot, 15 napon belül köteles bejelenteni külföldről támogatott szervezetté válását a székhelye szerint illetékes Törvényszéknek és a saját honlapján is közzétenni azt. Az éves beszámoló beadásával egyidejűleg az egész éves külföldről származó bevételről is nyilatkozni kell majd.

Nem minősül külföldről származó támogatásnak az a juttatás, amelyet az egyesület vagy alapítvány külön jogszabály szerint az Európai Uniótól származó forrásként költségvetési szerven keresztül kap.

A külföldről támogatott szervezet bejelentéséhez szükséges adatlap az alábbi linken érhető el: http://birosag.hu/allampolgaroknak/civil-eljaras-nyomtatvanyok/032

A 032-es kérelem nyomtatvány mellé szkennelve csatolni kell a törvény által megkövetelt adatokat, támogató neve, összeg, cél stb.

Az új törvényről és a törvényi kötelezettségekről bővebb információ: https://www.nonprofit.hu/tudastar/A-kulfoldrol-tamogatott-szervezetek-atlathatosagarol


GYIK
Milyen módokon bizonylatolható az egyesületi tagdíj befizetése?

A tagdíjról számlát kell kiállítani és a készpénzes befizetést bevételi pénztár bizonylattal igazolni. Ez a mód jelenleg a legegyértelműbb elszámolási mód. A tagdíj áfa mentes. Ha a tagdíjat átutalással fizetik meg a számlát akkor is ki kell állítani, ez esetben a befizetést a bankszámla kivonat igazolja.


Süti beállítások