Keresés

Találatok

GYIK
Hogyan lehet alapítványokat összevonni, más szervezetté átalakítani?

Az alapítvány más alapítvánnyal történő egyesüléséről vagy az alapítvány szétválásáról az alapító(k) akkor hozhat döntést, ha az alapító okiratban meghatározott vagyoni juttatását teljesítette. Az egyesülés vagy a szétválás nem járhat az alapítványi vagyon csorbításával és az alapítványi cél veszélyeztetésével. [PTK 3:402. § (1-3)].


GYIK
Ha egy egyesületben 10 fő alá csökkent a tagok száma, milyen feltételekkel válhat alapítvánnyá?

Sehogy, ebben nagyon szigorú a törvényi szabályozás: egyesület más jogi személlyé nem alakulhat át, csak egyesülettel egyesülhet és egyesületekre válhat szét [PTK 3:83. §].


GYIK
Kinek kötelező elektronikus úton benyújtania a Törvényszék felé a változásbejelentő adatlapot?

VÁLASZ

Az alábbi szervezeteknek kötelező az elektronikus beküldés, ezen túlmenően bárki választhatja ezt az utat:

  1. a) a magánnyugdíjpénztár,
    b) az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár,
    c) a hitelintézetek önkéntes betétbiztosítási, illetve intézményvédelmi alapja,
    d) a köztestület,
    e) a kölcsönös biztosító egyesület,
    f) a hegyközség,
    g) a párt,
    h) az országos sportági szakszövetség,
    i) a szövetség,
    j) a közalapítvány
  2.  a kérelmező jogi képviselővel jár el vagy
  3.  a kérelmező az egyszerűsített nyilvántartásba vételi (változásbejegyzési) eljárás lefolytatását kéri.
  4. A közhasznú szervezetté minősítés iránti kérelmet kizárólag elektronikus úton lehet előterjeszteni, s az eljárásban a kérelmező a beadványokat kizárólag elektronikus úton terjesztheti elő. A közhasznú szervezet a beadványokat kizárólag elektronikus úton terjesztheti elő.

GYIK
Új bankszámlát szeretnénk nyitni, amihez bírósági kivonatra lenne szükségünk. Az lenne a legpraktikusabb, ha ezt online tudnánk intézni. Lehetséges-e ilyen úton megigényelni a kivonatot, ha igen, akkor mindez milyen költségekkel jár?

Minden törvényszék csak az általa vezetett szervezetekről adhat kivonatot, melyre vagy postai úton, vagy személyesen, az ügyfélszolgálaton (1051 Budapest, Nádor u. 28.) van lehetőség. A bírósági kivonat hiteles okiratának kiadása oldalanként 100 Ft-ba kerül, melyet illetékbélyeggel kell kifizetni (illetékbélyeg kizárólag a postahivatalokban kapható). Postai úton, kötetlen levélben is lehet kérni a kivonatot, az adott mennyiségű illetékbélyeg felragasztásával és egy felbélyegzett válaszboríték mellékelésével.


GYIK
Mit kell tennünk akkor, amikor az alapító át kívánja ruházni az alapítói jogokat alapítványon belül az alapítvány elnökére? Milyen nyomtatványra lesz ebben az esetben szükségünk? Az ügymenet kapcsán az alapító okiratot is módosítanunk kell?

Mivel az alapító okiratban fel kell tüntetni az alapító, vagy alapítók nevét és lakcímét vagy székhelyét, a folyamat az alapító okirat módosításával és változásbejegyzéssel jár együtt (hiszen az alapító személye megváltozik). Az alapító és a kuratóriumi elnök nem lehet ugyanaz a személy, tehát egyúttal új kuratóriumi elnököt is kell választaniuk. Ebben az esetben az alapítói okirat módosításán túl szükséges dokumentumok:

  • a jelenlegi alapítótól egy nyilatkozat az alapítói jogok átruházásról,
  • lemondó nyilatkozat a kuratórium elnökétől,
  • az új kuratóriumi elnöktől pedig egy elfogadó nyilatkozat.

A lemondó és az elfogadó nyilatkozatokról hivatalos sablonminta nem létezik, így ebben nincs formai kötelezettség, aminek meg kellene felelniük. Alapítvány változásbejegyzés iránti kérelmének mintája az alábbi linkre kattintva érhető el: https://birosag.hu/nyomtatvanyok/valtozasbejegyzese-iranti-kerelem/alapitvany-valtozasbejegyzese-iranti-kerelem


GYIK
Amennyiben tisztségviselő választás történt, azt hány napon belül kell benyújtani a bírósághoz? Mi ennek a módja, milyen alátámasztó dokumentumok szükségesek hozzá? A benyújtáshoz mindenképpen szükség van-e ügyvéd segítségére?

Közgyűlés tartása szükséges, ott kell megválasztani az új tisztségviselő(ke)t. A folyamathoz alapvetően az alapszabály módosítására is szükség van, amiben lehet, hogy csak a dátum változik (a 2017 január 1-től hatályos Ptk rendelkezései szerint nem kell az egyesületi alapszabályban szerepeltetni a tisztségviselőket, ezeket az adatokat javasolt a jegyzőkönyvben, illetve elfogadó nyilatkozattal rögzíteni).

Az alapszabály módosítását a változásbejegyzési kérelemmel (PK 101V) a közgyűlést követő 60 napon belül kell benyújtani. Csatolni kell a közgyűlési jegyzőkönyvet, a jelenléti ívet, valamint a tisztségviselő(k) elfogadó nyilatkozatát.

Nincs ügyvédkényszer, viszont az okiratokon szerepeljen mindig két tanú.


GYIK
Mik az általános tudnivalók egy változásbejegyzési kérelem esetén?

A változásbejegyzési kérelemhez jellemzően csatolni kell a legfőbb szerv ülésének jegyzőkönyvét és jelenléti ívét, új tisztségviselők választása esetén az elfogadó nyilatkozatukat, székhelyváltozás esetén az ingatlan tulajdoni lapját és a tulajdonos, haszonélvező hozzájáruló nyilatkozatát. A változásbejegyzési kérelemhez nem kell csatolni azokat az okiratokat, amelyek a bíróság rendelkezésére állnak, s amelyek a változásbejegyzési kérelem adatai alapján megállapíthatóan nem módosultak. A létesítő okirat módosítása esetén a változásbejegyzési kérelemhez csatolni kell a létesítő okirat változásokkal egységes szerkezetbe foglalt szövegét is. Fontos, hogy a létesítő okiratban jól láthatóan szerepeljenek a módosítások (pl. dőlt betűvel vagy félkövér betűvel stb.) . Én azt szoktam tanácsolni, hogy csatoljanak egy olyan példányt, ahol a régi információk még áthúzottan szerepelnek a szövegben, és csatoljanak egy olyan verziót is, ahol a letisztázott, új adatok szerepelnek. Az egységes szerkezet végére: „..szervezet elnöke és képviselője igazolom, hogy a létesítő okirat egységes szerkezetbe foglalt szövege megfelel a létesítő okirat módosítások alapján hatályos tartalmának.

Lemondó nyilatkozatot is kell tenniük a korábbi tagoknak, az újaknak pedig elfogadó nyilatkozatot, és ezeket is csatolni kell. A lemondó, valamint az elfogadó nyilatkozatokról hivatalos sablonminta nem létezik, így ezekben nincs formai kötelezettség, aminek meg kell felelni.


GYIK
Nemrég nyújtottam be a bíróságnak az alapszabályunk módosításával kapcsolatos változásbejegyzést, ügyfélkapun keresztül. Azóta viszont semmiféle visszajelzést nem kaptam (sem az email címemre, sem az ügyfélkapura). Mi ilyenkor a teendő?

A változásbejegyzési kérelem benyújtása után az alábbi emaileknek kell érkeznie:

  1. Másodperceken belül arról, hogy a rendszer befogadta az iratot.
  2. Általában aznap vagy másnap, hogy a bírósági lajstromozás megtörtént.

Első körben a levelezés spam mappáját érdemes leellenőrizni, hogy nem keveredtek-e oda a fenti levelek, illetve az ügyfélkapus belépés után azonnal látszania kell(ene) ezeknek az üzeneteknek. Amennyiben nem található semmi erre utaló üzenet, úgy ismételten el kell indítani a számítógépes benyújtási folyamatot.


GYIK
Alapítványunk alapító okirat módosítás előtt áll. Úgy tudjuk, lehetőség van a birosag.hu oldalról letöltött alapító okirat mintát használni. Ez a minta új alapítvány bejegyzésénél is használható? Illetve meglévő alapítványnál hogyan tudok áttérni a mintára?

Természetesen alapításnál és módosításnál is használhatók ezek a sablonok, az általános nyomtatványkitöltőben a formanyomtatványon a K jelű fülnél a második x-et kell bejelölni és ekkor nyílnak meg a mintaokiratok. Amennyiben a mintaokiratoknál bármilyen hiányosságot észlel a bíróság, hiánypótlásra nem kerülhet sor a törvény rendelkezése miatt, azonnali elutasításra kerül sor azzal, hogy a bejegyzési-, változásbejegyzési eljárás bármikor újrakezdhető.


GYIK
Hogyan kell egy alapítvány alapító okiratát módosítani?

Az alapító okiratot indokolt esetben – az alapítvány nevének, céljának és vagyonának sérelme nélkül – az alapító módosíthatja és adhatja be a változásbejegyzési kérelem kitöltésével (több alapító esetén együttes kérelemben). Fontos, hogy a cél változtatható, akár bővíthető is, azonban az ennek teljesítéséhez szükséges vagyon rendelkezésre állását igazolni kell, vagy az alapítónak további vagyont kell rendelnie az új célhoz.


Süti beállítások